Et af de fag der tilbydes på Center for Autismes STU er Årstidernes fag. Faget har kørt i en årrække og har efterhånden fundet sin form. Årstidernes fag tager udgangspunkt i naturen og årstiden og selvfølgelig i den gruppe af elever der har valgt faget. Valgfaget strækker sig over en hel dag, og som oftest er vi på tur ud af huset – uanset vejr. Vi leder efter interessante lokationer på hele Sjælland. Der er steder vi besøger hvert år og der er steder vi besøger flere gange i løbet af året, netop for at opleve årstidernes forskellighed.
Masser af forskning viser at naturen har mange gode effekter på vores fysiske og mentale helbred. Det er påvist, at børn og unge der tilbringer tid i naturen eller i naturlige omgivelser bliver bedre motorisk, er mindre syge og har en bedre udvikling i forhold til indlæring, opmærksomhed, kropsforståelse og fantasi. Der er altså både fysiske, psykiske og sundhedsmæssige fordele ved at være ude. For vores specifikke målgruppe oplever vi at fager giver eleverne mere ro og glæde. Eleverne oplever et særligt fællesskab på holdet og finder tryghed i det fælles tredje, det kan være omkring bålet, på strækmarchen, i æblelunden i eller andre steder vi befinder os sammen.
Eleverne skal prøve så mange aktiviteter der giver dem en fornemmelse for forbindelse til naturen som muligt. Klatre i træer, kramme træer, kende træer, svømme i søer og i havet(alle årstider), tælle kronhjorte, finde mad, (bær, frugter, blomster, planter, nødder, svampe, fisk, insekter), sejle kano eller anden aktivitet der er særligt for de aktuelle årstid.
Vi lægger vægt på at give eleverne kendskab til naturens alsidighed samt at udfordre deres fysik og psyke i samspil med naturen og gruppen. Naturen kan sommetider være udfordrende og uforudsigelig, hvorfor vi hele tiden prøver med at fokusere på de positive ting i de enkelte situationer.
Denne tilgang viser sig allerede tydeligt i den måde som eleverne håndterer de forskellige udfordrende situationer på. De bliver mere bevidste om, hvordan deres humør og indstilling påvirker resten af gruppen. Det lyder måske lidt indlysende, men det er har bare vist sig gang på gang at elever på alle niveauer finder nye sider af sig selv, når man, f.eks. er ude midt i en skov i regn og blæst eller med 1000 myg.
Som navnet antyder er der en rød tråd i faget. Vi følger med året og er opmærksomme på hvad naturen omkring os kan tilbyde lige præcis på denne årstid. Finder vi frem til noget der kan spises, så sanker vi det og spiser det, enten som det er, eller tilberedt på et bål.
Bålet er en gennemgående genkendelig aktivitet gennem hele året. Vi samles om det laver mad på det og vi varmes af det. Det er en helt særlig tilfredsstillelse at finde råvarer ude i naturen og tilberede dem over et bål med det samme, om det så er Kantareller i fløde, hyldeblomster dyppet i filodej og stegt. Eller hvis vi sanker en pakke pølser i fakta og laver gode hotdogs. Bålet er det perfekte samlingssted. Det giver varme, ro ,tid til eftertanke og gode samtaler.