I arbejdet som uddannelsesvejleder på en stu (særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse) møder vi en mangfoldighed af elever. Fælles for dem er en diagnose, men deres forudsætninger, både kognitive og sociale, varierer bredt.
· Nogle kommer fra hjem, hvor traditionen for uddannelse og arbejde er fast forankret i familiekulturen
· Andre stammer fra generationer med arbejdsløshed eller ufaglært arbejde
· Nogle forældre er selvstændige håndværkere med svende og firmabil
· Andre kunstnere med skiftende arbejdstider og bølgegang i indtjeningen
· Eller kontorfunktionærer med pension, rettigheder og fast ansættelse
Elevens baggrund former ofte hans eller hendes forestilling om egen fremtid.
Nogle elever er fagligt ambitiøse og har gode forudsætninger for at tage en uddannelse, andre er skolemæssigt på 3.-4. klasses niveau og har store forståelsesvanskeligheder.
Vi skal hjælpe eleverne med at få realiseret (realistiske) drømme, men også at støtte dem, der slet ikke har nogen idé om, hvad de vil eller kan opnå i livet.
Udfordringen: Mangel på klarhed og retning
Nogle af vores elever kommer med uklare fremtidsvisioner, eller slet ingen. De har svært ved at sætte ord på deres egne styrker og ved heller ikke, hvordan de kan bruge disse styrker i et uddannelses- eller arbejdsliv. For nogle handler det om manglende selvtillid eller erfaringer med, hvad de kan. For andre er det en udfordring at navigere i de mange muligheder og krav, som samfundet stiller.
Denne situation kan skabe en følelse af usikkerhed og frustration, både hos eleverne selv og deres forældre. For elever med lavere kognitive forudsætninger kan spørgsmålet om fremtiden være særligt udfordrende, da de måske har begrænsede sociale eller faglige erfaringer at trække på.
Fra potentiale til muligheder
Som vejledere står vi over for opgaven at hjælpe disse elever med at finde deres vej. En af de vigtigste dele af vores arbejde er undervisningen i Uddannelse og Job. Her hjælper vi med at sætte ord på elevernes kompetencer og synliggøre, hvordan disse kan bruges i fremtidige sammenhænge. Dette kræver en individuel tilgang til hver enkelt elev, så vi kan tage hensyn til deres særlige forudsætninger og livssituation.
1. At sætte ord på kompetencerne
For mange elever er det svært at identificere deres egne evner, særligt når de ikke er vant til at reflektere over dem. En vigtig del af vejlederens undervisningen er derfor at skabe rammer, hvor eleverne kan udforske og få øje på deres styrker. Det kan gøres gennem øvelser, hvor eleverne opfordres til at tænke over, hvad de er gode til – både i skolen og i deres fritid. Det kan være praktiske færdigheder som at samle ting, tegne eller arbejde i haven, eller mere personlige egenskaber som tålmodighed, omhyggelighed eller samarbejdsevner.
For de elever, der har svært ved at se disse kompetencer hos sig selv, kan vi som vejledere hjælpe ved at spejle deres handlinger og adfærd tilbage til dem. Vi kan vise dem konkrete situationer, hvor de har udvist evner, som de måske ikke selv har lagt mærke til. For eksempel kan vi pege på, hvordan en elev udviser god struktur, når de deltager i madkundskab, eller hvordan en anden er god til at samarbejde, når de deltager i gruppearbejde.
2. At forbinde kompetencerne med virkeligheden
Når eleverne har fået en forståelse for deres styrker, er næste skridt at hjælpe dem med at se, hvordan disse kompetencer kan bruges i arbejdslivet. Dette gøres bedst ved at præsentere dem for konkrete jobmuligheder, der passer til deres evner.
Det er vigtigt, at eleverne får mulighed for at opleve disse job på nært hold:
· Virksomhedsbesøg
· Praktikforløb
· Samtaler med fagfolk
· Besøg af arbejdsgivere
Er alle metoder som kan være med til at gøre mulighederne mere konkrete og forståelige for eleverne. Når de får en chance for at opleve, hvordan deres kompetencer kan bruges i praksis, kan det tænde en interesse, som kan hjælpe dem med at forme deres fremtidsplaner. For man kan ikke drømme om det man ikke kender.
3. At skabe realistiske, men meningsfulde fremtidsbilleder
Som vejleder i Incitaskolerne er det vigtigt at vi hjælper eleverne med at opbygge et meningsfuldt fremtidsbillede. For nogle elever er det at sigte efter et deltidsjob med faste rutiner, mens andre måske ønsker en mere kompleks uddannelsesvej. Uanset hvilken retning eleverne vælger, skal vi støtte dem i at finde den balance, der giver dem en følelse af værdighed og tilhørsforhold til arbejdsmarkedet.
Dette kan også betyde, at vi skal hjælpe eleverne med at forene deres ønsker og interesser med deres særlige behov. For eksempel kan en elev med interesse for teknologi drømme om at arbejde som IT-supporter, men have meget svært ved at ”være i situationen” når der skal supportes (fx socialangst eller svært ved at læse andre). Vi kan hjælpe eleven godt i gang med sin drøm gennem støtte og fleksible arbejdsforhold på en rummelig arbejdsplads. På samme måde kan vi støtte elever med kognitive udfordringer ved at finde jobmuligheder, der giver dem struktur og stabilitet.
Den strukturerede vejledning
Vejledning i Incitaskolerne handler om at give eleverne de værktøjer, de har brug for til at træffe informerede valg om deres fremtid. Vores opgave er at stille skarpt på deres individuelle forudsætninger og hjælpe dem med at bygge bro mellem deres kompetencer og fremtidige jobmuligheder.
For de elever, der ikke har nogen klar vision for deres fremtid, kan dette være en proces, der tager tid. Men med den rette støtte og vejledning kan vi hjælpe dem med at forme realistiske, og meningsfulde mål for deres fremtidige uddannelses- og arbejdsliv. Gennem en kombination af refleksion, praktisk erfaring og realistiske perspektiver kan vi bane vejen for, at de går fra uvished til muligheder for at lægge en plan.