Overgangen til en ny uddannelse er en stor tid for unge, især når det gælder stu (særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse). Stu’en på Incitaskolerne tilbyder unge med autisme og andre særlige behov en mulighed for at udvikle personlige, sociale og faglige kompetencer i et miljø, der tager højde for deres unikke udfordringer og potentiale. For mange unge med autisme kan denne overgang dog være præget af både spænding og usikkerhed. Her kan du læse mere om, hvordan du kan støtte den unge i forberedelsen til stu.
Forstå den unges perspektiv
Når en ung med autisme starter på stu, er det ikke blot en ændring i omgivelserne, men en betydelig personlig og social omstilling. For nogle unge repræsenterer overgangen en mulighed for at lære og vokse, mens andre kan føle sig overvældede af det ukendte, og de nye krav kan virke uoverskuelige.På Incitaskolerne Sydhavn starter du allerede fra første skoleår med en Hjertepraktik. I Sydhavnen er det en praktik hvor 5 elever sammen med praktiklæreren laver frivilligt arbejde i Wefood en dag om ugen i fem uger: du kommer til at ”styre” et lille supermarked, sammen med dine skolekammerater. Og alle pengene går til verdens fattige, samtidigt med at vi sælger varer, der er gået over datoen. Sådan er du med til at forhindre madspild, samtidigt med at du lærer at betjene en kasse, tale med kunderne og lave et flot butiksdisplay.
Unge med autisme kan ofte stille spørgsmål som:
- “Hvordan vil det være anderledes end min tidligere eller nuværende hverdag?”
- “Vil jeg kunne følge med i undervisningen og forstå, hvad der forventes af mig?”
- “Hvordan vil jeg klare de sociale situationer?”
- “Hvad sker der, hvis jeg ikke kan klare kravene?”
Disse spørgsmål kan fylde meget, fordi unge med autisme kan være ekstra opmærksomme på detaljer og det sociale aspekt af deres hverdag. Ved at sætte dig i deres sted og tage deres bekymringer alvorligt kan du hjælpe dem med at finde ro og fokusere på de muligheder, som stu tilbyder.
Lyt og anerkend deres følelser
Det er vigtigt at støtte den unge ved at lytte til deres tanker, bekymringer og følelser uden at dømme. Når en ung føler sig hørt, opbygges tillid og tryghed, som er essentielle for en vellykket overgang. For unge med autisme kan det være særligt vigtigt at anerkende deres følelser, da de kan have svært ved at udtrykke sig eller forstå de sociale dynamikker omkring dem.
Stil spørgsmål som:
- “Hvad tænker du om at starte på stu?”
- “Er der noget, du glæder dig til? Eller noget, der bekymrer dig?”
Det kan være nyttigt at normalisere deres følelser ved at dele egne erfaringer fra lignende situationer. For eksempel: “Jeg husker, hvordan jeg var nervøs, da jeg startede et nyt sted. Det er helt okay at føle sådan.”
Anerkend deres følelser ved at sige ting som:
“Det er helt normalt at være nervøs.”
“Det er en stor forandring, og det kræver mod at tage det første skridt.”
Praktisk forberedelse – Skab tryghed i de nye rammer
Praktisk forberedelse kan være en stor hjælp til at gøre overgangen til stu mindre overvældende. Når den unge ved, hvad de kan forvente, bliver det lettere at navigere i de nye omgivelser.
- Besøg stu’en
En rundvisning på den nye skole kan give den unge et konkret billede af, hvordan hverdagen på stu ser ud. At møde lærerne og se lokalerne kan hjælpe med at skabe tryghed og give et positivt førstehåndsindtryk. Brug besøget til at tale om, hvad der virker spændende, og hvad der kan føles udfordrende. Skolen inviterer jer endvidere til en opstartssamtale hvor opstarten planlægges i detaljer. Her møder den unge også sin kontaktlærer, og denne kan altid kontaktes op imod skolestart hvis der er spørgsmål. - Involver den unge i forberedelsen
Lad den unge være med til at vælge materialer, pakke deres taske eller planlægge første skoledag. For unge med autisme kan det være nyttigt at have struktur og forudsigelighed, så de føler sig mere forberedte på det nye. - Træn transportveje
Transporten til skole er ofte en stor udfordring for unge med autisme, det er en god ide at tage turen sammen med den unge af flere omgange, så der er ro ift. den udfordring når skolen starter. - Skab en realistisk forventning
Forklar, hvordan en dag på stu kan være struktureret, fra undervisning til pauser og aktiviteter. Hvis den unge har spørgsmål, så vær åben og ærlig. At have en klar forståelse af, hvad de går ind til, kan hjælpe med at reducere usikkerhed og angst.
Skab rutiner for stabilitet
Rutiner spiller en afgørende rolle i at skabe forudsigelighed og tryghed, særligt for unge med autisme, der trives bedst med struktur. Overgangen til stu kan føles mindre kaotisk, hvis der er faste elementer i hverdagen.
- Etabler en morgenrutine
Allerede før skolestart kan det være en god ide at begynde at etablere en rutine omkring døgnrytmer, sengetider og det at gøre sig klar til en bestemt tid hvor man skal ud af døren.
En velstruktureret morgenrutine kan give den unge en god start på dagen. Det kan være så simpelt som at spise morgenmad, lytte til deres yndlingsmusik eller gennemgå dagens plan. En visuel tidsplan kan være en stor hjælp, hvis den unge har brug for ekstra støtte til at holde overblik. - Planlæg tid til afslapning
Overgange kan være særligt krævende for unge med autisme. Det er vigtigt, at de har tid til at slappe af og genoplade. Indbyg pauser i deres dag, hvor de kan gøre noget, de nyder, som at lytte til musik, tegne eller gå en tur.
Støt deres personlige og sociale udvikling
Stu er en unik mulighed for unge med autisme til at udvikle både personlige og sociale kompetencer. Som forælder kan du spille en vigtig rolle i at støtte denne udvikling.
- Fokusér på styrker
Mind den unge om, hvad de allerede er gode til. Har de tidligere overvundet udfordringer? Brug disse erfaringer som eksempler på deres styrke og potentiale. - Tal om fællesskab
Sociale relationer kan være en stor kilde til bekymring for unge med autisme. Hjælp dem med at se værdien i at opbygge nye venskaber og deltage i fælles aktiviteter. Opmuntr dem til at tage små skridt, som at sige hej til en klassekammerat eller deltage i en gruppeøvelse. - Giv dem redskaber til at løse konflikter
Konflikter kan opstå i ethvert socialt miljø. Forbered den unge på, hvordan de kan håndtere sådanne situationer på en konstruktiv måde. Dette kan være at tale åbent, lytte til andre eller bede om hjælp, hvis det er nødvendigt.
Samarbejd med uddannelsesstedet
Et tæt samarbejde mellem dig og uddannelsesstedet kan sikre, at den unge får den bedst mulige start.
- Del vigtig information: Fortæl lærerne om den unges styrker, interesser og særlige behov. Dette gør det muligt for dem at tilpasse undervisningen og aktiviteterne.
- Følg op regelmæssigt: Hold kontakten med lærerne for at sikre, at den unge trives og udvikler sig.
Fejr alle milepæle, selv de små
At starte på stu er en stor præstation, og det er vigtigt at anerkende den unges indsats og mod. Små belønninger, som at fejre med deres yndlingsmåltid eller give rosende ord, kan være en stærk motivationsfaktor.
Konklusion
Overgangen til stu kan være en tid med store forandringer, men også store muligheder. Ved at lytte til den unges bekymringer, skabe praktiske og emotionelle rammer og samarbejde med uddannelsesstedet kan du støtte dem i at få en god start. Husk, at din støtte og opmuntring er afgørende for deres trivsel og succes.