Som uddannelsesvejleder på en stu (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) er det min opgave, sammen med lærerne, at støtte de unge mennesker i deres personlige og faglige udvikling hen imod et job eller en uddannelse, de kan trives i.
Flere af vores elever møder os med store drømme om fremtiden*, og vores mål er at hjælpe dem med at forfølge deres ambitioner. Samtidig er det også vigtigt, at vi realitetsjusterer deres drømme og sikrer, at de kommer på en karrierevej, der matcher deres evner og forudsætninger.
At støtte drømme og opbygge selvtillid
Når en elev kommer til os med en drøm om f.eks. at blive socialrådgiver, elektriker eller designer, ser vi det som vores opgave at tage deres drømme alvorligt. Det kan være sårbart for nogle at have højtflyvende planer, måske har de fået at vide ”det kan du da ikke”. Det kan være angstfremkaldende for andre, især hvis det måske er mor og far, der mestendels har udpeget retningen og den unge selv tvivler på at kunne klare det. Derfor er det i første omgang afgørende at anerkende deres plan og støtte dem i at opbygge selvtillid. Mange har tidligere oplevet nederlag i skolesystemet, så det er rigtigt vigtigt, at vi skaber et trygt rum, hvor de føler sig set og hørt.
Vi arbejder med at styrke elevernes tro på egne evner gennem undervisning, projekter og praktikker. På den måde kan vi give dem succesoplevelser, som kan styrke dem i deres fremtidige valg – både fagligt og personligt. Selvtillid er afgørende, hvis de skal have mod til at tage næste skridt.
Realitetsjustering uden at knække drømmene
En anden vigtig del af vores arbejde er at hjælpe eleverne med at forstå, hvordan deres drømme passer ind i virkeligheden. Det er her, at realitetsjustering kan blive nødvendig. For nogle elever kan ønsket om en længerevarende uddannelse eller et krævende job være svært at opnå, især hvis de har svært ved at bestå 9. klasses afgangsprøve.
Vi ser det som vores ansvar at guide eleverne til at finde veje, der matcher deres evner og potentiale. Det betyder ikke, at vi afviser deres drømme, men snarere at vi viser dem alternative måder at nå deres mål på. En elev, der drømmer om at arbejde inden for sundhedsvæsenet, kan måske ikke blive læge, men der findes mange andre stillinger i sektoren, som kan være opnåelige, fx social- og sundhedsmedhjælper. Det handler om at udforske hvad der er det tiltrækkende ved drømmejobbet.
Vi arbejder med eleverne om at undersøge deres interesser, evner og muligheder. Det sker gennem virksomhedsbesøg, brobygningsforløb, praktikforløb, mm. hvor de får indblik i forskellige fag og brancher. Vi afholder samtaler, øvelser og vejledning, der hjælper dem med at reflektere over, hvad de egentlig brænder for – og hvad der er realistisk for dem at opnå.
Fra nederlag til succes
Mange af vores elever har tidligere oplevet skuffelser og nederlag i deres uddannelsesforløb. Det kan have påvirket deres selvopfattelse og selvtillid. Vores mål er at vise en vej fremad, hvor de ikke møder alt for mange nederlag, men som i stedet fokuserer på små, konkrete succeser. Vi ser på elevens styrker og vejleder efter deres behov og formåen.
Ved at sætte realistiske mål og give eleven et så tydeligt og konkret indtryk af jobbet eller uddannelsen, kan vi opbygge elevens kompetencer på en måde, der føles opnåelig. Det giver dem en følelse af progression og succes, uanset hvilket udgangspunkt de har. Samtidig er vi ærlige omkring de udfordringer, der kan være, og arbejder sammen med eleverne om at finde løsninger, der kan hjælpe dem på vej.
Vejen fremad – mod den rette hylde
At finde sin rette hylde handler om at matche sine drømme med sine evner og ressourcer. Det er ikke en simpel proces, men det er en rejse, jeg som vejleder er stolt af at være en del af. Vores tilgang handler ikke om at afvise drømme, men om at finde måder at realisere dem på, der er tilpasset den enkeltes virkelighed.
Vi tror på, at alle unge har potentiale til at få en meningsfuld fremtid – også dem, der ikke nødvendigvis går den traditionelle vej. Ved at skabe et trygt og støttende miljø, hvor drømme anerkendes og realiteterne tages alvorligt, hjælper vi vores elever med at navigere i en kompleks verden. Sammen finder vi den vej, der passer til den enkelte – og i sidste ende, deres rette hylde i livet.