Opnå kompetencer som kan bruges efter din stu
Stu målrettet unge med autisme:
Vi er en helt nystartet stu som ligger i Hørsholm. Vi er en lille og tryg enhed med plads til elever som føler at en stor skole kan være overvældende. Har du brug for tid og plads til at komme godt i gang med din ungdomsuddannelse, er Center for Autisme – Nordsjælland, et godt bud.
Vi er en stu, der er målrettet sårbare unge med en diagnose indenfor det autistiske spektrum og for andre unge som kan profitere af samme grundige rolige tilgang. Vores elever er, på trods af enslydende diagnoser, meget forskellige og de har individuelle udfordringer. Vi har erfaring for at det betyder meget at gå i skole med andre unge, der har oplevelser og erfaringer der ligner deres egne. Mange har følt sig forkerte eller stigmatiserede i løbet af deres skolegang. Hos os oplever de, at de kan få lov at være sig selv.
Underviserne:
Vi har valgt at betegne os som et specialiseret tilbud fordi arbejdet med denne målgruppe kræver særlige kompetencer hos personalet. Ud over autismekendskab kræves viden om diverse tillægsdiagnoser som fx angst, ADHD og OCD, men også om diverse pædagogiske redskaber og tilgange, der kan sikre at alle elever mødes med den rette støtte og vejledning.
Vores personale har mange års erfaring indenfor autismeområdet, både fra grundskole og fra ungdomsuddannelser. Personalegruppen deltager løbende i kurser og videreuddannelse, lige som vores undervisere har holdt oplæg på skoler, Skivekonferencen og andre lignende arrangementer.
Undervisningen:
Vores faglige udbud er en blanding af obligatoriske fag og valgfag. De obligatoriske fag er dels lovbestemte og dels fag, som vi erfaringsmæssigt ved, at mange i vores målgruppe ønsker og har stort udbytte af.
Vores valgfag spænder bredt fra vidensfag til praktiske, kreative og aktive fag. Fælles for alle vores fag er, at både indhold og undervisningsform er udviklet via mange års erfaring med vores målgruppe i forhold til at stimulere til personlig, social og faglig udvikling.
De fysiske rammer:
I skolens lokaler er der god plads til eleverne. Vi tilbyder undervisningspladser som er individuelt tilpassede. Vi tilstræber at eleverne gennem undervisningen i indgår i fælleskaber, til gengæld tilbyder vi gode muligheder for at eleverne kan finde ro og restitution. Skolen har flere små kroge og rum, som det er muligt at benytte hvis behovet opstår i løbet af dagen.
Ligesom vores elever har mulighed for at trække sig, er der også mulighed for at deltage i forskellige sociale sammenhænge. Vi har et loungeområde med sofaer, brætspilsrum, bordfodbold og en PlayStation 5.
Vi råder over førende og avancerede hjælpemidler og gode fysiske rammer til en lang række special målgrupper. Samlet driver vi stu’erne med et metodisk og fagligt fokus på:
Vi uddanner unge ambitiøst med omsorg og respekt, så du får kompetencer, som kan bruges i livet efter dit 3-årige stu-forløb. Det er en blanding af undervisning, praktisk arbejde og praktik i forskellige virksomheder.
At placere en skole nær Kokkedal Station har flere trafikale fordele, især med fokus på offentlig transport for at servicere Hørsholm, Fredensborg, Rudersdal, Hillerød, Allerød og Helsingør kommuner.
Centralt knudepunkt: Kokkedal Station ligger placeret på Kystbanen, som forbinder København med nordsjællandske byer, hvilket gør det til et ideelt udgangspunkt for pendling.
Skolen får hurtig adgang til direkte togforbindelser på Kystbanen fra Helsingør, Hørsholm og rudersdal kommuner Hvilket reducerer rejsetiden for elever fra disse områder.
Stationer i kommunerne:
Kokkedal Station er forbundet med et omfattende busnetværk, der kan servicere elever i nærliggende områder, hvilket gør det muligt for dem at komme til skolen uden at være afhængige af forældretransport eller taxaer.
Byer direkte forbundet med Kokkedal St.(og tæt ved)
Busser:
300S, 500S, 150S, 353, 388, 330R, 375R 390R, 381, 151, 162
Støtte til unge med særlige behov:
Den offentlige transportinfrastruktur kan understøtte behovene hos elever med særlige behov, hvilket kan inkludere struktur og sikkerhed under transporten.
Fremme af bæredygtig transport:
Nærheden til stationen opmuntrer til brug af offentlig transport og cykling, hvilket fremmer bæredygtighed og en aktiv livsstil blandt eleverne.
Mulighed for sociale aktiviteter:
Adgangen til stationen giver eleverne mulighed for at deltage i sociale og kulturelle aktiviteter i nærliggende byer, hvilket kan berige deres skoleliv.
Tryghed og forudsigelighed:
Offentlig transport giver en forudsigelig rejseoplevelse, hvilket kan være gavnligt for elever med specifikke behov for struktur og rutine.
Samlet set kan placeringen af en skole nær Kokkedal Station tilgodese elever fra de nævnte kommuner ved at tilbyde effektiv, sikker og tilgængelig offentlig transport.
Uddannelse og praktik
Det første år handler om, at du skal falde til på skolen, vænne dig til dit skema og lære lærerne og de andre elever at kende.
Du skal møde nye venner og komme godt i gang med at deltage i skolens fælleskab, sociale arrangementer, klub, fester og lejrskole.
Alene eller sammen en lille gruppe af de andre elever og erhvervskonsulenten prøver du at komme i praktik på en arbejdsplads – hvis du er klar.
På andet år kvalificerer du, sammen med din kontaktlærer, dit forløb. Der skal fokus på det, du er god til og på det, du skal lære.
Løbende arbejder vi med din plan for fremtiden det gælder både uddannelse og beskæftigelse.
Måske tager du eksamen mens du går hos os, eller måske kvalificerer du dig ved at tage kurser. (fx truckcertifikat, svejsebevis, hygiejnebevis, førstehjælpsbevis).
På tredje år kommer du i praktik flere gange. Vi finder arbejdspladser med gode jobmuligheder, hvor du kan komme i praktik. Du kan også komme i praktik på en uddannelsesinstitution.
Undervejs afklarer og beskriver vi, sammen med dig og dine arbejdsgivere, dine styrker og udfordringer ift. Beskæftigelse i dit kommende voksenliv.
Vi støtter dig i at finde en fritidsaktivitet eller et andet fælleskab som rækker ud over din uddannelse.
Det vigtigste på 3. år er at lave en god plan for dig, at bygge bro til du skal når du stopper på din stu.
På 3. år holder vi fast i gamle traditioner men finder gerne på nye. Vi holder fester, kommer på udflugter og lejrskole og vores afslutningstranslokation er et af årets højdepunkter.
Dagligdagen består af mindst 21 timer/uge med aktiviteter fra 6 fagområder. Skemaet laves individuelt på baggrund af din uddannelsesplan.
Den bedste måde at finde en god stu er at komme ud på besøg. Kontakt os gerne for en aftale.
Kærvej 8, stuen
2970 hørsholm
Martin Bach Holst
telefon 2338 3895
mbh@centerforautisme.dk
Kathrine Christensen
telefon 4189 5353
kch@incita.dk
Incitaskolen Sydhavn
Ellebjergvej 52, 3. sal
2450 København SV
Incitaskolen Center for Autisme
Herlev Hovedgade 199
2730 Herlev
Incitaskolen Center for Autisme
Nordsjælland
Kærvej 8, stuen
2970 Hørsholm
Incitaskolen Sydhavn
4189 5341
Incitaskolen Center for Autisme
4189 5353
Incitaskolen Center for Autisme
Nordsjælland
2338 3895
Incitaskolerne er del af Incita
CVR: 6694 6819
EAN: 5790002333361
Omstilling: 3524 8888