Opnå kompetencer som kan bruges efter din stu
Stu målrettet unge med autisme:
Vi er en stu, der er målrettet unge med autisme. Vores elever er på mange måder forskellige og har individuelle udfordringer og diverse tillægsdiagnoser, men de er alle fælles om at have en autismediagnose. Vi har erfaring for at det betyder meget for vores elever at de alle deler diagnose, da mange har følt sig forkerte eller stigmatiserede i løbet af deres skolegang. Hos os oplever de at de kan få lov at være sig selv.
Underviserne:
Vi har valgt at betegne os som et specialiseret tilbud fordi arbejdet med denne målgruppe kræver et særligt sæt af viden og kompetencer hos personalet. Ud over autismekendskab kræves viden om diverse tillægsdiagnoser som fx angst, ADHD og OCD, men også om diverse pædagogiske redskaber og tilgange, der kan sikre at alle elever mødes med den rette støtte og tilgang.
Vores personalegruppe har mange års erfaring indenfor autismeområdet og nogle af underviserne har endda været her siden stu’en blev grundlagt i 2007. Personalegruppen deltager løbende i kurser og videreuddannelse, lige som vores undervisere har holdt oplæg på skoler, Skivekonferencen mm.
Undervisningen:
Vores faglige udbud er en blanding af obligatoriske fag og valgfag. De obligatoriske fag er dels lovbestemte og dels fag, som vi erfaringsmæssigt ved, at alle i vores målgruppe har gavn af.
Vores valgfag spænder bredt fra diverse vidensfag til praktiske, kreative og aktive fag. Fælles for alle vores fag er, at både indhold og undervisningsform er udviklet via mange års erfaring med vores målgruppe i forhold til at stimulere til personlig og faglig udvikling.
De fysiske rammer:
I undervisningslokalerne er der plads til 6-14 elever. Der er ikke afskærmning mellem eleverne, da vi bevidst har valgt at vores elever skal forberedes på det de vil møde efter stu.
Til gengæld har vi masser af mulighed for at eleverne kan finde ro og mulighed for restitution. Dels har vi mange små kroge og rum, som det altid er muligt at benytte, dels har vi etableret en stillekupé, hvor der er afskærmning og garanti for ro. I stillekupéen kan man også benytte en kuglestol, hvis behovet er til det.
Lige som vores elever har mulighed for at trække sig, er der også mange muligheder for at deltage i forskellige sociale sammenhænge. Vi har et loungeområde med sofaer, brætspilsrum, billardbord, bordfodbold, PlayStation 5, en lille trænings- og boldbane, bordtennisbord mm.
Vi råder over førende og avancerede hjælpemidler og gode fysiske rammer til en lang række special målgrupper. Samlet driver vi stu’erne med et metodisk og fagligt fokus på:
Vi uddanner unge respektfuldt, kærligt og ambitiøst, så du får kompetencer, som kan bruges i livet efter dit 3-årige stu-forløb. Det er en blanding af undervisning, praktisk arbejde og praktik i forskellige virksomheder.
Uddannelse og praktik
Det første år handler om, at du skal falde til på skolen, vænne dig til dit skema og lære lærerne at kende.
Du skal møde nye venner og komme godt i gang med at deltage i skolens fælleskab, sociale arrangementer, klub, fester og lejrskole.
Sammen med en lille gruppe af de andre elever og erhvervskonsulenten prøver du at komme i praktik på en arbejdsplads – hvis du er klar.
På andet år kvalificerer du, sammen med din kontaktlærer, dit forløb. Der skal fokus på det, du er godt til og på det, du skal lære.
Løbende arbejder vi med din plan for fremtiden, uddannelse og beskæftigelse.
Måske tager du eksamen eller certifikater (fx truckcertifikat, svejsebevis, hygiejnebevis, førstehjælpsbevis).
Du og erhvervskonsulenten arbejder sammen om, at du kommer ud i praktik.
På tredje år kommer du i praktik flere gange. Vi finder arbejdspladser med gode jobmuligheder, hvor du kan komme i praktik. Du kan også komme i praktik på en uddannelsesinstitution.
Undervejs afklarer og beskriver vi, sammen med dig og arbejdsgivere, dine styrker og udfordringer ift. et job i dit voksenliv.
Vi støtter dig i at blive tilmeldt en fritidsaktivitet, du kan fortsætte i, når du stopper på stu’en.
Det vigtigste på 3. år er at lave en god plan, og brobygning til det, du skal, efter du stopper på stu.
Vi holder stadig fester, kommer på udflugter og på lejrskole og vores afslutningstranslokation er et af årets højdespringere.
Dagligdagen består af mindst 21 timer/uge med aktiviteter fra 6 fagområder. Skemaet laves individuelt på baggrund af din uddannelsesplan.
Den bedste måde at finde en god stu er at komme ud på besøg. Kontakt os gerne for en aftale.
Herlev Hovedgade 199
2730 Herlev
Kathrine Christensen
telefon 4189 5353
kch@incita.dk
Incitaskolen Sydhavn
Ellebjergvej 52, 3. sal
2450 København SV
Incitaskolen Center for Autisme
Herlev Hovedgade 199
2730 Herlev
Incitaskolen Sydhavn
4189 5341
Incitaskolen Center for Autisme
4189 5353
Incitaskolerne er del af Incita
CVR: 6694 6819
EAN: 5790002333361
Omstilling: 3524 8888