Incitaskolerne har to konkrete redskaber til at evaluere undervisningsmiljøet og de unges udvikling.
1. En tilfredsheds- og trivselsundersøgelse via et spørgeskema og fokusgruppeinterview
2. En progressionsmåling via et selvudviklet værktøj (FIE)
Begge redskaber er inspireret af formålsparagraffen i stu-lovgivningen om, at den unge ”… opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.”
Tilfredsheds- og trivselsundersøgelsen gennemføres årligt i januar/februar ved at alle de unge inviteres til at besvare et spørgeskema, hvor vi måler på tilfredshed bredt set. Som opfølgning herpå gennemføres der et fokusgruppeinterview pr stu med en gruppe unge, hvor der spørges dybere ind til svarene i spørgeskemaet og de unge får mulighed for at sætte ord, hvordan de oplever at gå på Incitaskolerne. Alle svarene samles op i en rapport pr stu, som gennemgås med lærerne og bruges til at se på, hvad der kan forbedres eller hvad der skal gøres mere af.
Vores progressionsmålingsværktøj FIE er selvudviklet på baggrund af input fra lærere og skoleledere. FIE består af 19 udsagn der dækker over nogle konkrete typer af udfordringer de unge står overfor, når de starter og de har som mål at forbedre sig indenfor i løbet af de 3 år stu’en varer.
Der skal laves 5 målinger i alt hhv. efter 12 uger, ved de årlige forløbsplansmøder samt ved afslutningen af sidste skoleår. Skalaen til at måle de unges fremskridt er bygget op omkring behov for støtte. Med støtte forstås pædagogisk-støtte fra fx kontaktlærer, forældre eller andre signifikante personer og ikke støtte via eventuelle hjælpemidler.
FIE giver os viden om den udvikling den enkelte unge gennemgår og på baggrund heraf kan vi løbende lave tilpasninger i undervisningen indenfor de områder, hvor behovet hos den enkelte er størst. Via værktøjet kan vi fremhæve alle de både små og store fremskridt mod, at de unge opnår et så selvstændigt voksenliv som muligt, så det også tydeliggøres for de unge, hvor meget de har udviklet sig i løbet af deres tid på Incitaskolerne.
Incitaskolen Sydhavn
Ellebjergvej 52, 3. sal
2450 København SV
Incitaskolen Center for Autisme
Herlev Hovedgade 199
2730 Herlev
Center for Autisme
Nordsjælland
Kærvej 8, stuen
2970 Hørsholm
Incitaskolen Sydhavn
4189 5341
Incitaskolen Center for Autisme
4189 5353
Center for Autisme
Nordsjælland
2338 3895
Incitaskolerne er del af Incita
CVR: 6694 6819
EAN: 5790002333361
Omstilling: 3524 8888